Zeilcursus 1 (Beginners)

Algemene informatie

1. Inleiding
Voor een goede en veilige gang van zaken vindt u hieronder de voorwaarden om deel te nemen. Het klinkt nogal formeel, maar u zult zien dat een heleboel zaken voor zich spreken.

2. Inschrijven
De inschrijving staat open voor iedereen. Plaatsing gebeurt op basis van volgorde van opgave.

3. Lid worden van de vereniging
Om mee te kunnen doen aan de zeilcursus dient u voor minimaal 1 seizoen lid te worden van de Zeilvereniging Schildmeer, te weten het jaar waarin u de zeillessen volgt. Indien u nog niet lid bent, hoeft u uiteraard pas lid te worden nadat u van ons de bevestiging heeft ontvangen dat u bent geplaatst. Na de bevestiging dient u binnen 1 week lid te worden. Het lidmaatschapsjaar van de vereniging loopt van 1 januari t/m 31 december. U kunt uw lidmaatschap voor het komend jaar voor 1 oktober van dit jaar opzeggen. Noteer deze datum in uw agenda indien u wilt opzeggen.

4. Correspondentie
Alle correspondentie en belangrijke berichten vinden plaats via e-mail. Hiervoor gebruiken we het e-mailadres dat of de e-mailadressen die u heeft opgegeven. Geef wijzigingen altijd door aan Sven Buikema (training@zeilverenigingschildmeer.nl of 06-18662524) om geen berichten te missen.

5. Voor de les
Voor iedere les wacht uw instructeur u op in/bij ons clubhuis. Er vindt om 18.30 uur een briefing plaats.

6. Zeilinstructeur
U krijgt gedurende de cursus in principe les van dezelfde instructeur, behalve als deze niet beschikbaar is. Bij afwezigheid zal een invalinstructeur worden ingezet. Wanneer meerdere cursisten afwezig zijn, kan de bemanning van een boot eens wijzigen.

7. Theoriemateriaal
Voor de theorie wordt het cursusboek "Het kleine zeilboek" (Peter J. Hoefnagels) gebruikt.

8. Afzeggen
Als u verhinderd bent, verzoeken we u af te afzeggen, anders wordt er tevergeefs op u gewacht. Indien u later komt, kan de boot wellicht nog even bij het clubgebouw aanleggen om u op te pikken. In beide gevallen verzoeken we u dit vooraf kenbaar te maken bij uw instructeur.

9 Gemiste lessen
Door u gemiste lessen kunnen niet worden ingehaald. Er is geen recht op restitutie van (een deel) van het cursusgeld indien u een of meerdere avond(en) mist.

10. Alternatief programma bij slecht weer
Als er door te harde wind of door een gebrek aan wind niet gezeild kan worden, wordt een alternatief programma aangeboden of worden de theorielessen naar voren gehaald.

11. Gelegenheidszeilers of opgaan voor zeilopleiding met examen
Iedereen doet om verschillende redenen mee aan de cursus en is even welkom. Sommigen doen mee om zeilervaring op te doen en anderen willen een zeilopleiding volgen en een bijbehorend diploma behalen.

12. Uw ambitie en de cursus
Het is mogelijk dat u na 1 jaar een volleerd zeiler bent. Uw vorderingen hangen nauw samen met uw mogelijkheden die bestaan uit onder andere: uw aanleg, inzet, aanwezigheid tijdens de lessen en wellicht mogelijkheden om eens buiten de lessen om te oefenen indien u zover bent. Die factoren zijn ook bepalend voor succes bij het officiële examen.

13. Kleding
Hoewel de cursus in de zomermaanden plaatsvindt, kan het soms koud zijn. We raden u aan warme kleding en eventueel een regen- of zeilpak mee te nemen. Draag schoeisel met rubberzolen: dit voorkomt uitglijden in de boot.

14. Zwemvest
Zodra u zich voorafgaand aan de les bij uw instructeur heeft gemeld, wordt u een zwemvest uitgereikt. Vraag hier altijd naar. U bent verplicht deze mee te nemen naar de boot en deze te dragen tijdens de les. Het niet dragen ervan is voor uw eigen risico. Na de les levert u het vest weer bij uw instructeur in.

15. Eten voor de les
Veel cursisten komen rechtstreeks van hun werk. In Boei 12 en/of De Otter bestaat de mogelijkheid een maaltijd, een broodje of een snack te nuttigen.

16. Contactinformatie
Het adres van de zeilvereniging is Roegeweg 3A in Steendam. Onder in het gebouw Boei 12 bevindt zich (vanaf de parkeerplaats gezien) aan de linkerzijde het clubgebouw van de zeilvereniging. Hier wordt u verwacht bij aanvang van de lessen, tenzij anders aangegeven door de instructeurs.
Voor contact buiten de lesavonden om, kunt u terecht bij Sven Buikema  (training@zeilverenigingschildmeer.nl of 06-29967837)