Zeilklassen

Op het Schildmeer wordt er gevaren in onder andere de 16m2, Laser (4.7/Radial/Standard), Splash, Optimist, Polyvalk en O-jol. Hieronder is meer informatie te vinden per klasse. Wilt u meer weten van een klasse? Of wilt u een keer komen kijken? Neem dan contact op met de desbetreffende klassevoogd.

16m2 klasse

De ‘16m2’ (zestienkwadraat) wordt ook nog wel eens ‘BM-er’ genoem, want de 16m2 komt oorspronkelijk van het Bergumermeer (BM). De boot is inmiddels vernoemd naar zijn zeiloppervlakte dat 16 vierkante meters bedraagt. De 16m2 is één van de populairste en sierlijkste boten van Nederland. Dit schip heeft bijna overal op nationale wateren de grootste deelname, al tellen de Optimisten (eenmans jeugd) en Laser (eenmans) ook grote aantallen. De 16m2 is een grote (mahonie) houten boot die zowel als toer- als als  wedstrijdschip wordt gevaren. Vele kampioenen van diverse klassen gaan op een gegeven moment weer in de 16m2 meedoen. Dit geeft de klasse een zeer brede top van kanshebbers voor kampioenschappen. Op het Schildmeer is de 16m2 de grootste klasse na de Optimist. Waarschijnlijk spelen de gezelligheid en het sociale aspect een grote rol. Tijdens wedstrijden wordt de 16m2 met twee personen gevaren: een stuurman die het schip bestuurt en het grootzeil bedient; en een fokkenist die het voorste zeil (de fok) bedient, en bij harde wind in de trapeze tegen de zijkant van de boot staat om het schip zo recht mogelijk te houden. De 16m2 heeft een vaste kiel en op het Schildmeer kan men er overal mee varen.

• Afmetingen boot: 6,00 m lang, 1,92 m breed, steekt 0,80 m diep
  • Gewicht: 450 kg (zeilkaar)
  • Zeiloppervlakte: 12 m2 (grootzeil) + 4 m2 (fok) = 16 m2
  • Bemanning: Twee personen

De Laser

De 'Laser Formula' betekent eigenlijk drie Lasers in één! De Laser is de enige boot die je enkel door het verwisselen van een mastonderdeel en het zeil in drie verschillende boten kunt veranderen. Alle boten hebben dezelfde zeileigenschappen en bezorgen je het echte Laser gevoel! De 'Laser Formula' is uniek en maakt de toch al scherp geprijsde Laser financieel extra aantrekkelijk. Ben je toe aan een groter tuig, dan houd je je boot en koop je alleen een nieuw tuig. Doordat de Laser zo'n grote klasse is zijn er ook veel gebruikte tuigen en/of ondermasten te koop. Ook het vervoer van de Laser is heel gemakkelijk: op het dak van je auto of op een trailer.

De verschillende klassen

Laser 4.7

Ben jij al 40?(kg) probeer dan eens met de Laser 4.7 te zeilen! In Nederland zeilen er al meer dan 60 jongens en meisjes Laser 4.7. Tijdens de Europese Kampioenschappen doen er gemiddeld 250 deelnemers vanuit heel Europa mee. In Nederland zijn in de verschillende regio's vaak wedstrijden samen met de Splash en Optimist. Bij nationale en international wedstrijden voor de Laser Radial en Standaard doet ook altijd een groot veld 4.7 Lasers mee, de Europa Cups in Zuid-Europa hebben velden van meer dan 100 boten. Omdat de ondermast is voorgebogen ligt het zeilpunt op precies dezelfde plaats als bij de Radial en Standaard, een echte Laser dus!

Laser Radial

Ben je een tijdje actief in de 4.7 en wil je weleens een Radial proberen? Of heb je een Standaard geprobeerd en was dat wat veel van het goede? Dan is de Laser Radial geschikt voor jou. De Radial is sinds 2004 een Olympische wedstrijdklasse voor dames en is zeer geschikt voor een zeilgewicht vanaf 55kg (zonder een maximum). In Radial zeilen jongens, meisjes, mannen, vrouwen en masters (35+). De Radial is wat betreft deelnemers en internationale status gelijkwaardig aan de Standard. Het is een prachtige boot om in te varen.

Laser Standard

De Laser Standard behoeft erg weinig introductie. Een 45 jaar jonge Olympische klasse waarvan er wereldwijd meer dan 202.000 zijn verkocht. Weinig Standard zeilers zijn lichter dan 75kg en is daarmee een door jongens en mannen gedomineerde klasse. De Laser klasse is in Nederland met 9.000 lasers veruit de grootste klasse. Als je lid bent van de Laserklasse Organisatie Nederland(LON), behoor je tot een actieve groep zeilers die elkaar niet alleen op wedstrijden treft, maar ook op de trainingen voor alle LON leden. De trainingen zijn voor alle leden toegankelijk, waarbij je ingedeeld wordt in groepen op basis van niveau.

• Afmetingen boot: 4,21 m lang, 1,37 m breed
  • Gewicht: 59 kg (romp)
  • Zeiloppervlakte: 4,7 m2 (4.7), 5,76 m2 (Radial), 7,07 m2 (Standard)
  • Bemanning: Één persoon
  • Ontwerper: Bruce Kirby (in 1961)
  • Olympische klasse: Laser Standaard (voor heren) sinds 1993
  • Olympische klasse: Laser Radial (voor dames) sinds 2004

Splash

De Splash is een moderne zeilboot voor jongeren (+/- 13 tot 18 jaar). Wat opvalt is de vrijwel rechte voorsteven, die zo getekend is om zo een zo groot mogelijke waterlijnlengte te verkrijgen. De boot is niet overdreven breed en heeft een diepe kuip, zodat een kind er goed mee uit de voeten kan. Over de bodem van de kuip lopen twee hangbanden die in hoogte verstelbaar zijn. De romp is heel licht V-vormig en heeft een lage rechte spiegel. Het dek is breder en langer dan de romp, waardoor een handgreep is ontstaan, die het vervoer op de wal aanzienlijk vereenvoudigt. Het voor- en achterdek zijn groot en de gangborden garanderen een goede zit. In de kuip is een soort brugdekje gemaakt, waarin het zwaardkast zit. Het zwaard is door middel van een stuk elastiek in hoogte verstelbaar. Onder het voor- en achterdek zitten luchtzakken. De mast is ongestaagd en staat in een diepe mastpot in het voordek waarin hij vrij kan draaien. Het zeil is tijdens het varen goed te trimmen. Een zelflozer zorgt voor de afvoer van water in de kuip. De boot is door zijn gewicht gemakkelijk te hanteren op het land en kan ook op het autodak vervoerd worden. De kale romp weegt 52 kilogram. De mast en de giek wegens samen 11 kilogram, het zwaard en roer 7,5 kilogram. De Splash is een geschikte boot voor de zeiler die uit de Optimist of  Flits is gegroeid. En misschien dat pa en ma er tijdens de vakantie ook eens mee mogen varen.

• Afmetingen boot: 3,58 m lang, 1,34 m breed
  • Gewicht: 55 kg (romp)
  • Zeiloppervlakte: 6,3 m2 (Splash Blue), 7,2 m2 (Splash Red)

Optimist

Veel jonge kinderen leren het zeilen in de Optimist. Al vanaf dat je een zwemdiploma hebt kan je in de Optimist  varen. De Optimist is een éénmansboot. Vroeger werden ze van hout gemaakt en tegenwoordig van kunststof. Hierdoor is het onderhoud minimaal en heeft de Optimist een lange levensduur. Doordat het een licht bootje is kan deze gemakkelijk op het dak van de auto vervoerd worden. Dankzij een ruim aanbod van Optimisten is een gebruikte boot niet duur. De Optimist is een stabiele boot die door een ervaren zeiler tot en met windkracht 7 gevaren kan worden. De Optimist is een door het Watersportverbond erkende klasse. Dit houdt in dat alle bootjes van dezelfde uitvoering zijn en dus gelijke zeileigenschappen hebben. Zeilvereniging Schildmeer  heeft sinds een aantal jaren Optimisten in bezit waardoor kinderen zonder eigen boot de kans krijgen wat ervaring op te doen alvorens ze over een investering in een boot moeten beslissen. Sinds 1991 worden er Optimist-wedstrijden gevaren op het Schildmeer. Buiten de clubwedstrijden organiseert de zeilvereniging ééns per twee jaar de Combi Noord (onderdeel van een noordelijke wedstrijdenreeks) op het Schildmeer en natuurlijk elk jaar de Schildweek. Zeilen is voor de jeugd vooral ook een gezellige bezigheid bij de Zeilvereniging Schildmeer. En wie hogerop wil, krijgt volop begeleiding want men beschikt over zeer goede trainers die zelfs soms een kernploeg-verleden hebben.

• Afmetingen boot: 2,30 m lang, 1,15 m breed
  • Gewicht: 35 kg (romp)
  • Zeiloppervlakte: 3,5 m2

De Polyvalk

De Zeilvereniging Schildmeer heeft de beschikking over een drietal Polyvalken, daarnaast zijn er ook nog twee beschikbaar bij Recreatiecentrum de Otter. Deze boten zijn niet ‘gemeten’ maar mogen wel mee doen aan de clubwedstrijden. Deze boten kunnen tegen een vergoeding worden ‘geleend’. De Polyvalk is een polyester zeilboot met een vaste kiel en een achtergehangen of doorgestoken roer.  De boot is gaffelgetuigd. De boot is bijzonder populair bij zeilscholen en verhuurbedrijven vanwege zijn robuustheid, stabiliteit en onzinkbaarheid.

• Afmetingen boot: 6,50 m lang, 2,00 m breed, steekt 0,85 m diep
  • Gewicht: 550 kg (zeilkaar)
  • Zeiloppervlakte: 12 m2 (Grootzeil) en 4 m2 (Fok)
  • Bemanning: Twee personen

Olympiajol

De Olympiajol (O-Jol) is ontworpen als Monotype klasse voor de Olympische Spelen van 1936. De boot heeft een torentuig en werd oorspronkelijk door middel van gangenbouw gebouwd. Later werd ook polyester en plakhout als bouwwijze toegestaan. Ook samengestelde bouwwijzen zijn mogelijk. De Olympiajol heeft zeer goede zeileigenschappen en is door haar uitgebreide trimmogelijkheden geschikt voor jong en oud, en voor licht- en zwaargewicht zeilers. De O-jol is nog steeds één van de grootste zeilklassen in Duitsland en Nederland. De Internationale Olympiajollen Unie heeft meer dan 500 leden. Wedstrijden in de O-jol worden gevaren in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland.

• Afmetingen boot: 5,00 m lang, 1,66 m breed
  • Gewicht: 220 kg (zeilklaar)
  • Zeiloppervlakte: 11,5 m2
  • Bemanning: 1 persoon