Wedstrijdcommissie

De wedstrijdcommissie is verantwoordelijk voor de organisatie van de wedstrijden van de Zeilvereniging Schildmeer, zoals de Schildweek, jeugdwedstrijden, windsurfwedstrijden en Nationale Kampioenschappen etc. Voor de wedstrijden zijn veel vrijwilligers nodig voor de volgende functies:

Wedstrijdleiding:

Wedstrijden worden geleid door wedstrijdleiders en assistent wedstrijdleiders die een opleiding hebben gevolgd bij het Watersportverbond. Wedstrijden worden geleid aan de hand van standaard procedures en daarbij is er altijd ruimte om nieuwe vrijwilligers de kneepjes van het vak te leren. Het geeft heel veel voldoening om met een leuk team voor de zeilers mooie banen en leuke wedstrijden te verzorgen.

Protestcomité:

De zeilwedstrijdsport is een zelf regulerende sport waarbij zeilers kunnen protesteren als zij zich benadeeld voelen. Hiervoor kunnen ze naar het protestcomité. In het comité zitten meestal één of meerdere door het Watersportverbond opgeleide vrijwilligers. Maar er is ook altijd plek voor nieuw bloed, het proces van protesten is heel interessant en leerzaam.

Start- en finishschip bemanning:

Op het startschip zijn meerdere taken, zoals tijdwaarneming, bediening van vlaggen, administratie en waarneming van de startlijn. Op het finishschip wordt ingespannen gewerkt om alle boten op de juiste volgorde te noteren. Ook hier is altijd plek voor nieuwe vrijwilligers. We werken daarbij met vaste procedures en er zijn altijd mensen aan boord die de procedures goed kennen en jou van alles daarover willen leren. De taken zijn niet heel moeilijk maar als je met het team aan de wedstrijdzeilers mooie starts hebt weten te geven en je bij de finish de spanning van de zeilers ziet, dan is jouw dag als vrijwilliger compleet. Na een dag als vrijwilliger ga je met een voldaan gevoel naar huis!

Boeienboot en rescue bemanning:

Onze rescue en boeienboten zijn stevige en snelvarende rubberboten. De teams voeren diverse taken uit zoals het leggen en verleggen van boeien, assisteren bij start en finishlijn, bewaken van de veiligheid op het water en soms ook helpen bij omgeslagen boten. Er zit altijd een ervaren schipper aan boord met vaarbewijs en die leidt nieuwe vrijwilligers met minder ervaring graag op.

Cursussen Watersportverbond:

Basiscursussen worden inmiddels door het Watersportverbond aangeboden via een elektronische leeromgeving. Na aanmelding kan je deze cursussen doorlopen en middels vragen aantonen dat je de taken begrijpt. Deze cursussen zijn gratis en een mooie manier om de basistaken te begrijpen.

Wil je na de basiscursussen verder, dan kan je ook verdere opleidingen van het watersportverbond volgen. Als jij je als vrijwilliger beschikbaar stelt bij onze vereniging, dan vergoeden wij de kosten van deze cursussen.

Binnen het bestuur is Wim Wind het aanspreekpunt voor de wedstrijdcommissie.