Zomerzeilkamp bij Zeilvereniging Schildmeer

Ben jij een echte avonturier? En lijkt het jou leuk om deze zomer te leren zeilen? Dan is het zomerzeilkamp van Zeilvereniging Schildmeer iets voor jou!

Bij Zeilvereniging Schildmeer organiseren wij een zomerzeilkamp op 16, 17 en 18 Juli, waarin we kinderen en tieners van 8 tot en met 13 jaar de beginselen van het zeilen bijbrengen.

Het zomerzeilkamp staat garant voor een geweldig avontuur en een hoop gezelligheid. Naast het zeilen is er ruimte voor spellen en activiteiten. Zo kunnen de deelnemers al snel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken. Na een actieve en voldane dag in de buitenlucht blijven de cursisten gezellig eten en slapen bij de Zeilvereniging.

Combi cursus Tijdens het zomerzeilkamp leren de cursisten de beginselen van het zeilen zoals het sturen, de schoot bedienen, de plaats in de boot en het op en aftuigen van een boot. Er wordt afwisselend in Optimisten en Valken gevaren. De Valk is een stabiele kielboot die met 2-4 personen gevaren wordt. Je leert hoe je het beste samen kunt werken aan boord van een zeilboot. In de Optimist leer je zelfstandig een boot te besturen. De Optimist staat bekend als een hele stabiele, onzinkbare en wendbare éénpersoons zeilboot.

Veiligheid De instructeurs zijn dag en nacht aanwezig. Ze zorgen ervoor dat iedere cursist zich prettig en veilig voelt. Voor iedereen die met ons mee het water op gaat, is het verplicht om een zwem- of reddingsvest te dragen. De cursisten worden in kleine groepjes ingedeeld, zodat onze ervaren en gediplomeerde instructeurs gemakkelijk overzicht kunnen houden en maximale begeleiding kunnen bieden. Instructeurs houden zowel de jeugdzeilers als het weer in de gaten. Je hoeft niet te beschikken over eigen zeilkleding; een zwembroek/regenbroek, een t-shirt/regenjas, en stevige schoenen zijn voldoende. Mocht je over een wetsuit beschikken, dan is het fijn om deze aan te trekken als je in de Optimist vaart. Zwemvesten worden door de zeilvereniging ter beschikking gesteld.

Maaltijden Elke dag is er een ontbijt, lunch en diner. Tijdens het ontbijt maken de cursisten een lunchpakketje voor in de middag. Tussen de middag komen we naar de wal voor de lunch. En verzorgt de walstaf iets extra’s zoals een soepje of een broodje knakworst. Het diner bestaat uit een hoofdgerecht en een nagerecht. Verder zorgen wij ervoor dat er meer dan genoeg limonade en water aanwezig is, zodat iedereen voldoende drinkt gedurende de dag. Graag horen wij het als een cursist allergieën heeft of vegetarisch is, vanzelfsprekend houden wij hier rekening mee.

Overnachten We gaan ervan uit dat ieder cursist bij de zeilvereniging blijft slapen. De jeugdzeilers dienen hun eigen slaapspullen mee te nemen zoals een luchtbed of matje, een slaapzak en een kussen. De jongste deelnemers zullen extra begeleiding krijgen bij het naar bed gaan, zo wordt er bijvoorbeeld op gelet dat iedereen zijn tanden poetst.

Groepsindeling De groepen zullen worden ingedeeld op leeftijd en zeilervaring. We houden hierbij de leeftijdscategorieën 8-11 en 11-14 aan. Het is mogelijk om in een andere groep dan je leeftijdsgroep ingedeeld te worden. Ook is het mogelijk om bij vriendjes en vriendinnetjes in de groep ingedeeld te worden. Ons uitgangspunt is dat iedereen aansluiting kan vinden in de groep.

Dag 1

Bij aankomst wordt je ontvangen door onze instructeurs en staf.  We beginnen met kennismakingspellen zodat je meteen kennis kunt maken met de andere cursisten. Als je afscheid hebt genomen van je ouders, maken wij graag nog even een praatje met jouw ouders en kunnen eventuele bijzonderheden doorgenomen worden met de instructeurs.

9.00 ontvangst en welkom, kennismakingsspellen
10.00 introductie tot het zeilen en boten klaarmaken
12.00 lunch
12:45 zeilen
17.00 boten opruimen, nabespreking en omkleden
18:00 diner
19:00 theorie
20.00 spel
21.30 naar bed

Dag 2

De 2e dag wordt er weer volop gezeild. In de avond hebben we onze befaamde activiteit: het nachtzeilen!

7.30 opstaan en boten klaarmaken
8.00 ontbijt
8.45 zeilen
12.30 lunch
13.15 zeilen
17.00 boten opruimen, nabespreking en omkleden
18.00 diner
19:00 theorie
20.00 spel
21.30 nachtzeilen
23:00 naar bed

Dag 3
Op de laatste dag kunnen jouw ouders jou nog even zien zeilen, blik je met je instructeur terug op het zeilkamp en vertellen we jou en jouw ouders graag nog iets meer over de mogelijkheid om vaker bij Zeilvereniging Schildmeer te komen zeilen.

8.00 opstaan en boten klaarmaken
8.30 ontbijt
9.15 zeilen
12.30 lunch
13.15 zeilen
15:45 boten opruimen en omkleden. Nabespreking en terugblik met je instructeur
16:30 afsluiting met ouders erbij

Zeilvereniging Schildmeer

Zeilen is plezier, vrijheid, avontuur en snelheid! De voordelen van leren zeilen? Je wordt er zelfstandig van. Het geeft veel plezier en het brengt je in beweging. En je maakt nieuwe vrienden!

Zeilvereniging Schildmeer is een actieve vereniging die al sinds 1942 bestaat. Op het Schildmeer wordt er gevaren in verschillende zeilklassen, waaronder de 16m2, Laser, Splash en Optimist. De zeilvereniging heeft haar clubgebouw aan het Schildmeer waar in de periode van april tot en met september actief wordt gezeild. Voor de jeugd zijn er wekelijks zeillessen in deze periode, m.u.v. de schoolvakanties. Daarnaast worden er vele leuke activiteiten en wedstrijden georganiseerd door Zeilvereniging Schildmeer. Doel van de vereniging is om de jeugd spelenderwijs te leren om stap voor stap veilig met een zeilboot te varen. Allemaal leren ze in hun eigen tempo en krijgen ze individuele begeleiding. De vereniging beschikt over eigen lesboten en de trainingen worden verzorgd door ervaren en gecertificeerde instructeurs.

Kosten & Aanmelden

De kosten voor het zomerzeilkamp bedragen in totaal € 190,- (inclusief eten en drinken). De inschrijving is open voor zowel leden van Zeilvereniging Schildmeer als niet-leden. Om deel te nemen is een zwemdiploma A verplicht. Mocht je contact met ons willen opnemen over het zomerzeilkamp, dan kun je mailen naar training@zeilverenigingschildmeer.nl of bellen naar 06-29967837.

Aanmelden voor het zomerzeilkamp kan via onderstaand inschrijfformulier. Na je aanmelding ontvang je een bevestiging van ons.

Ons adres is: Roegeweg 3A, 9629 PA te STEENDAM