Zomerzeilkamp bij Zeilvereniging Schildmeer

Ben jij een echte avonturier? En wil jij deze zomer (beter) leren zeilen? Dan is het zomerzeilkamp van Zeilvereniging Schildmeer iets voor jou!

Het zeilkamp vindt plaats op 29, 30 en 31 Juli. Iedereen van 7 tot en met 13 jaar met een zwemdiploma A mag meedoen! Je bent niet alleen welkom als je nog niet eerder in een zeilboot hebt gevaren, maar ook als je al zeilervaring hebt. Het zomerzeilkamp staat garant voor een geweldig avontuur. Naast het zeilen is er ruimte voor leuke spellen en activiteiten. Zo kun je al snel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken. Nadat je een superleuke en leerzame dag op het water hebt gehad kun je gezellig bij ons blijven eten en slapen in het clubgebouw van de zeilvereniging.

Groepsindeling Op het water worden de cursisten ingedeeld in groepen op basis van leeftijd en zeilervaring. Met persoonlijke begeleiding door onze ervaren en gediplomeerde instructeurs zorgen wij ervoor dat we jou de tips geven die je nodig hebt zodat jij in een bootje weg kunt varen. Je leert hoe je een zeilboot klaarmaakt om te zeilen, bestuurt, en natuurlijk hoe je het zeil bedient. Als je bij een vriendje of vriendinnetje ingedeeld wilt worden kun je dit aan ons laten weten, dan houden wij hier rekening mee. Ons uitgangspunt is dat iedereen aansluiting kan vinden in de groep. Tijdens het zeilkamp wordt er zowel in de Optimist, een wendbare eenpersoonszeilboot, als in de Valk waar je met meerdere cursisten tegelijk in vaart, gevaren. Zo leer je niet alleen zelfstandig een zeilboot te besturen, maar ook hoe je het beste samen kunt werken aan boord van een grotere zeilboot.

Veiligheid De instructeurs zijn dag en nacht aanwezig tijdens het zeilkamp. Ze zorgen ervoor dat iedere cursist zich prettig en veilig voelt. Voor iedereen die met ons mee het water op gaat, is het verplicht om een zwem- of reddingsvest te dragen. Deze worden door de zeilvereniging ter beschikking gesteld. Instructeurs houden altijd het weer in de gaten. Mochten we door de omstandigheden niet het water op kunnen, dan wordt er gezorgd voor een leuk alternatief programma. Je hoeft niet te beschikken over eigen zeilkleding; een zwembroek/regenbroek, een T-shirt/regenjas, en stevige schoenen zijn voldoende. Mocht je over een wetsuit beschikken, dan is het fijn om deze aan te trekken als je in een Optimist zeilt.

Maaltijden Elke dag is er ontbijt, lunch en diner. We komen tussen de middag even naar de kant voor de lunch. Je smeert zelf broodjes na het ontbijt voor de lunch. Daarnaast zorgt de walstaf voor iets extra’s, zoals een lekker soepje of een broodje knakworst. Verder zorgen wij ervoor dat er meer dan genoeg limonade en water aanwezig is en houden wij in de gaten dat iedereen voldoende drinkt gedurende de dag. Graag horen wij van tevoren als een cursist allergieën of andere dieetwensen heeft, zodat wij hier rekening mee kunnen houden.

Overnachten We gaan ervan uit dat ieder cursist bij de zeilvereniging blijft slapen. Het is de bedoeling dat je je eigen slaapspullen meeneemt, zoals een eenpersoonsluchtbed of matje, een slaapzak en een kussen. De jongste deelnemers zullen extra begeleiding krijgen bij het naar bed gaan. Zo zorgen wij ervoor dat iedereen zijn tanden poetst. Wij horen het graag als we iets extra’s voor je kunnen betekenen. Bijvoorbeeld als je heimwee hebt, of als je het fijn vindt om een verhaaltje voor gelezen te krijgen voor het slapen gaan.

Programma

Benieuwd hoe het programma eruitziet? De meeste dagen zien er als volgt uit: opstaan, ontbijten, de zeilboten klaarmaken, zeilen, lunchen, nog meer zeilen, opruimen, (vrij)spelen, avondeten, en het doen van een leuk avondspel. Hieronder staat een deel van het programma, meer informatie volgt later.

Dag 1

Het zeilkamp start om 9:00. Bij aankomst word je ontvangen door onze instructeurs en staf.  We beginnen met kennismakingspellen zodat je meteen de andere cursisten leert kennen. Als je afscheid hebt genomen van je ouders/verzorgers, maken wij graag nog even een praatje met hen en kunnen eventuele bijzonderheden doorgenomen worden met de staf. Natuurlijk gaan wij al volop zeilen deze dag!

Dag 2

De 2e dag mogen we weer genieten van een heerlijke zeildag. In de avond hebben we onze befaamde activiteit: het nachtzeilen!

Dag 3

Aan het einde van de laatste dag zeilen varen we vlak voor de wal langs zodat jouw ouders/verzorgers jou kunnen zien zeilen, blik je met je instructeur terug op het zeilkamp en vindt de diploma-uitreiking plaats. Om 16:30 is de afsluiting van het zeilkamp en zie je jouw ouders/verzorgers weer.

Zeilvereniging Schildmeer

Zeilen is plezier, vrijheid, avontuur en snelheid! De voordelen van leren zeilen? Je wordt er zelfstandig van. Het geeft veel plezier en het brengt je in beweging. En je maakt nieuwe vrienden! Zeilvereniging Schildmeer is een actieve vereniging die al sinds 1942 bestaat. De vereniging in Steendam is één van de grootste zeilverenigingen van Noord-Nederland. De zeilvereniging heeft haar clubgebouw aan het Schildmeer waar in de periode van april tot en met september actief wordt gezeild. Voor de jeugd zijn er in deze periode wekelijks zeillessen op de vrijdagavond, waar kinderen spelenderwijs leren om stap voor stap veilig met een zeilboot te varen. Allemaal leren ze in hun eigen tempo en krijgen ze individuele begeleiding. De vereniging beschikt over eigen lesboten en de trainingen worden verzorgd door ervaren en gecertificeerde instructeurs.

Kosten & Aanmelden

De kosten voor het zomerzeilkamp bedragen in totaal € 195,- voor leden van de zeilvereniging en €225,- voor niet-leden. Dit is inclusief eten, drinken en het gebruik van een zeilboot. Als je zelf een Optimist hebt, kun je een eigen Optimist meenemen. Om deel te nemen is een zwemdiploma A verplicht. Je kunt contact met ons opnemen door een mailtje te sturen naar training@zeilverenigingschildmeer.nl of te bellen naar 06-29967837. Aanmelden voor het zomerzeilkamp kan via onderstaand inschrijfformulier. Na je aanmelding ontvang je een bevestiging van ons.

Benieuwd naar een impressie van het zomerzeilkamp? RTV Noord volgde in 2022 zeiltrainer Sven Buikema een ochtend tijdens het zomerzeilkamp en maakte een aantal mooie beelden! Zie onderstaande video.

Inschrijfformulier: