Wereld Kampioenschap Splash

STEENDAM - Dit jaar werd het Wereld Kampioenschap Splash op het Gardameer gehouden. Dit was een erg mooie locatie om te zeilen, zo tussen de bergen. Eerst gingen we met Team Noord 3 dagen trainen op het Gardameer om het vaarwater te verkennen. Dit is wel handig omdat de bergen speciale windeffecten opleveren. Daarna hadden we een rustdag.

Waarin ik met mijn familie en Splash zeilers van het Schildmeer (Niek Kuin en Daan Vloet) een dagje naar Verona ben geweest. Wij stonden ook naast elkaar op de camping wat erg gezellig was. Het was een Wk met weinig wind en veel zon. De wedstrijden begonnen elke keer pas om 13.00 of later, omdat de wind er aan het eind van de morgen uitzakte en 180 graden draaide. Om 13.00 begon de wind dan weer wat toe te nemen.  Normaal begint het Wk met een oefenrace die niet meetelt, maar die ging niet door wegens onweer. Tijdens het Wk werden de 90 bootjes steeds in 2 startgroepen verdeeld.

Na een paar dagen werd de groep gesplitst in een Gold en Silver groep (de bovenste en onderste helft van het klassement). De eerste dag van het Wk begon voor mij slecht. De eerste race kreeg ik bij de start een gele vlag (wat betekent dat je 2 strafrondjes moet draaien). En de tweede race was ik voor de zekerheid teruggegaan om een individuele terugroep, waardoor ik 2 keer met een achterstand begon.

De rest van het Wk nog wel een boel mensen ingehaald en ben ik 7e geworden, heb dus nog een prijs mee naar huis genomen. De laatste wedstrijd werd ik eerste met een ruime voorsprong. Dit omdat ik naar een bui toevoer, de wind draait altijd naar de bui toe waardoor je een gunstige winddraaiing hebt t.o.v. de andere zeilers en meer wind hebt. Dit was een mooie afsluiter. Ook de andere zeilers van het Schildmeer hebben goed gepresteerd. Daan Vloet  is 21e geworden in de Gold en Niek Kuin 3e in de Silver Fleet.

De volledige uitslag kunt u hier vinden.

zeilverenigingschildmeer zeilverenigingschildmeer