Sven Buikema 4e op het WK Splash

Sven Buikema, varend in de splash NED-2324, heeft een top prestatie geleverd tijdens de wereld kampioenschappen zeilen in de splash blue gold klasse die dit jaar werden gehouden, na achtereenvolgend Barcelona/Spanje, Travemünde/Duitsland, Lelystad/NL en vorig jaar op het Gardameer/Italië en dit jaar op de Oosterschelde/Zeeland.

Er werd de hele week gestreden met in totaal 80 boten aan de start voor de titel 'beste splash zeiler 2019 van de wereld'.
In totaal werden er 14 races gehouden en uiteindelijk stond de 19-jarige Siddebuurster op het podium met een gelijk aantal punten als de nummer 3 n.l. 76 punten en een mooie trofee in ontvangst mocht nemen.

Het waren soms moeilijke wedstrijden die zich kenmerkten door de vele winddraaiingen en door de stroming die op de Oosterschelde soms sterk kan zijn. Doordat wind-shiftingen hoog in de lucht eerder te zien zijn dan op het water, hield ik de windmolens die in de verte stonden goed in de gaten en kon ik hier weer voordeel uit halen, verklapt de Siddebuurster zijn tactiek.
Jammer dat de wereldkampioenschappen altijd samen vallen met de Schildweek, aldus Sven, die ook altijd met veel plezier aan de Schildweek zeilwedstrijden heeft mee gedaan, maar de laatste jaren de voorkeur geeft aan de wereldkampioenschappen. Sven is echter nog vaak op het Schildmeer te vinden waar hij op de vrijdagavonden zeillessen geeft bij Zeilvereniging Schildmeer aan de jeugd.