Schildweek in volle gang

Steendam – Vrijdagavond 20 juli is de 73e Schildweek geopend door de Wethouder Erik Drenth van de gemeente Midden Groningen door het luiden van de scheepsbel. Gerda Illing werd gekozen als vrijwilliger van het jaar. Ze zet zich al jaren in voor de wedstrijdcommissie.

Na de opening gingen sponsoren en genodigden het water op voor de prominenten race. Het begin van de race was lastig doordat er weinig wind was. In de loop van de wedstrijd kwam er een mooie zee wind opzetten waardoor er een prachtige wedstrijd werd gevaren. Anja Woortman Wethouder van de gemeente Midden Groningen en Remi Sybersma Van Dallinga won de prominenten race voor Symen Bosma van het Dagblad van het Noorden en Jeanet Blok van de Datema

Zaterdag om 12 uur gingen de wedstrijden van start onder lastige omstandigheden. Als eerste klasse gingen de gretige 16m2 klasse van start met als gevolg dat de 16m2 klasse de eerste start met elkaar te vroeg was. Na de 16m2 klasse ging een grote groep Lasers verdeeld in drie types (standaard, Radiaal en 4.7) van start. De Schakel, Flits, Optimist en Splash klasse volgen. Helaas moest de eerste wedstrijd tot twee keer toe worden afgebroken i.v.m. de extreme wind draaiingen. De derde keer was het scheepsrecht. Na de middag pauze is er nog een mooie tweede wedstrijd gevaren.

In de 16m2 klasse gingen Jaap en Janniek Jongsma als de brandweer met twee eerste plaatsen. Gevolgd door Jeroen de Groot en Demi Jansen. Theo Dik en Daniel Folkersma stonden na dag 1 derde in de 16m2 klasse.

Nederlands Kampioen Flits Robbert Huisman en Coen Bijlsma gaan ook na de eerste dag van de Schildweek aan de leiding gevolgd door Barth Wijkstra en Marieke Jasper, als nummer die staan boer en zus Spijkervet.

Zondag om 11 uur ging de eerste wedstrijd van start. Onder prachtige zeilomstandigheden. Windkracht 3 á 4 uit noordwestelijke richting. In de 16m2 zeilde Jeroen de Groot en Demi Jansen naar het dagsucces gevolgd door Erik Groeneveld en Elise Gruber als tweede en Wim Wind en Geert Jacob de Jong als derde. Jaap en Janniek Jongsma zeilde een tweede en twaalfde plaats en zijn hiermee naar de tweede plaats in de tussenstand gezakt achter Jeroen de Groot en Demi Jansen.

In de Laser 4.7 is het spannend aan de top. Hier staat Youri Honkoop met acht punten aan kop gevolgd door Monique Sabong met negen punten en Stijn Beks met tien punten.

Bij de Optimist C klasse staat Julia Paardekoper met vier eerste plaatsen aan kop van het klassement gevolgd door Flootje Beks en Roos Huls.