Online instructeursopleidingen via het Watersportverbond

De deelnemersaantallen aan onze instructeursopleidingen zijn de laatste jaren teruggelopen. Deze tendens is al een tijdje gaande en dit heeft ons ertoe aangezet de drempels in beeld te brengen en het roer om te gooien. De afgelopen maanden hebben we een geheel nieuw opleidingen systeem ontwikkeld. Met een Elektronische Leeromgeving (ELO) als instrument hebben we nu twee instructeursopleidingen die geschikt zijn gemaakt voor de sporten zeilen, windsurfen, kitesurfen en kanoën. Eén opleiding op instructeur niveau 2 en één opleiding instructeur niveau 3. Voor beide niveaus geldt dat er op ieder gewenst moment gestart worden met een opleiding. De kandidaat is volledig in regie en regelt alles in de ELO.

Aan jouw hierbij de oproep om binnen je eigen vereniging op zoek te gaan naar kandidaten en ze vast enthousiast te maken voor de vernieuwde opleidingen met de informatie die we hieronder hebben samengevat.

Assistent instructeur (niveau 2)
Wanneer het eigen vaardigheidsniveau van de deelnemer op niveau is en deze al enige lesgeefervaring heeft, is het zelfs mogelijk de niveau 2 opleiding in één praktijkdag te doen. De deelnemer bereidt zich voor in de ELO d.m.v. theoretische kennis en opdrachten. Op de praktijkdag zelf wordt veel instructie aan elkaar en aan proefkonijnen gegeven. Als aan het einde van de dag het gewenste niveau is bereikt, wordt de opleiding direct afgerond. Voor personen die weinig tot geen lesgeefervaring hebben, is deze dag een kickstart waarmee je in de eigen situatie de nodige ‘vlieguren’ kunt maken en spoedig daarna kunt afronden.

Zelfstandig instructeur (niveau 3)
Bij niveau 3 kiest de deelnemer eerst zijn of haar sport en leercoach. Gezamenlijk wordt bekeken welke kennis en ervaring reeds aanwezig is. Op basis daarvan wordt bepaald uit welke reeks van opdrachten (vanuit de standaardreeks) het persoonlijke opleidingstraject zal bestaan. De kandidaat kan vervolgens direct aan de slag. Om de kandidaten (niveau 3) te ondersteunen bij het volbrengen van de opdrachten, organiseren we landelijk ook (offline) workshops. Deze vertonen veel gelijkenis met de ‘oude’ didactische opleidingsdagen. De kandidaten gaan dan groepsgewijs met elkaar en met proefkonijnen aan de slag om de nodige didactische vaardigheden op te doen. Een ELO is een mooi instrument, maar opleiden blijft toch mensenwerk waarbij gezamenlijke sessies belangrijk zijn. De workshops zijn sportoverstijgend waar mogelijk en waar nodig maken we ze sport(tak) specifiek.

De leercoach gaat een belangrijke rol spelen. Alle opdrachten die door de kandidaat worden ingestuurd, komen direct bij de leercoach terecht. De leercoach beoordeeld de opdrachten en geeft feedback. De opdrachten worden herhaald totdat ze als voldoende beoordeeld worden. Ook gaat de leercoach drie keer op bezoek bij de kandidaat.

Inschrijven
Vanaf 14 april 2020 gaat de inschrijving voor niveau 2 open. De inschrijving voor niveau 3 gaat per 1 mei 2020 open. Inschrijven kan dan via webshop.watersporters.nl.

Meer informatie is te vinden op www.watersportverbond.nl/opleidingen/instructeur.