Zeilklassen

16m2 klasse

De ‘16m2’ (zestienkwadraat) wordt ook nog wel eens ‘BM-er’ genoemd.. Want de 16m2 komt oorspronkelijk van het Bergumermeer (BM).De boot is inmiddels vernoemd naar zijn zeiloppervlakte dat 16 vierkante meters bedraagt. De 16m2 is één van de populairste en sierlijkste boten van Nederland. Dit schip heeft bijna overal op nationale wateren de grootste deelname, al tellen de Optimisten (eenmans jeugd) en Laser (eenmans) ook grote aantallen.De 16m2 is een grote (mahonie) houten boot die als toer- zowel als wedstrijdschip wordt gevaren. Vele kampioenen van diverse klassen gaan op een gegeven moment weer in de 16m2 meedoen. Dit geeft de klasse een zeer brede top van kanshebbers voor kampioenschappen. Op het Schildmeer is de 16m2 de grootste klasse na de Optimist. Waarschijnlijk spelen de gezelligheid en het sociale aspect een grote rol. Tijdens de wedstrijd wordt de 16m2 met twee personen gevaren. Een stuurman die het schip bestuurt en het grootzeil bedient en een fokkenist die het voorste zeil (de fok) bedient, en bij harde wind in de trapeze tegen de zijkant van de boot staat om het schip zo recht mogelijk te houden. De 16m2 heeft een vaste kiel en op het Schildmeer kan men er overal mee varen.

De Laser

De Laser Formula betekent eigenlijk drie Lasers in een! De Laser is de enige boot die je enkel door het verwisselen van een mastonderdeel en het zeil in drie verschillende boten kunt veranderen. Alle boten hebben dezelfde zeileigenschappen en bezorgen je het echte Laser gevoel! De "Laser Formula" is uniek en maakt de toch al scherp geprijsde Laser financieel extra aantrekkelijk. Ben je toe aan een groter tuig dan hou je je boot en koop je alleen een nieuw tuig. Doordat de Laser zo'n grote klasse is zijn er ook veel gebruikte tuigen en/of ondermasten te koop. Ook het vervoer van de Laser is heel gemakkelijk: heel simpel op het dak van je auto of op een trailer.

De verschillende klassen

Laser 4.7

Ben jij al 40?(kg) probeer dan eens met de Laser 4.7 te zeilen! In Nederland zeilen er al meer dan 60 jongens en meisjes Laser 4.7. Tijdens de Europese Kampioenschappen doen er gemiddeld 250 deelnemers vanuit heel Europa mee. In Nederland zijn in de verschillende regio's vaak wedstrijden samen met de Splash en Optimist. Bij nationale en international wedstrijden voor de Laser Radial en Standaard doet ook altijd een groot veld 4.7 Lasers mee, met name de Europa Cups in zuid Europa hebben velden van over de 100 boten. Omdat de ondermast is voorgebogen ligt het zeilpunt op precies dezelfde plaats als bij de Radial en Standaard, een echte Laser dus! Goede 4.7 zeilers zeilen net zo snel als de Radial zeilers. Dit komt door hun lagere gewicht. De Laser 4.7 is dus niet voor watjes!

Laser Radial

Ben je een tijdje actief in de 4.7 en wil je wel eens een Radial proberen? Of heb je een Standaardgeprobeerd en was dat wat veel van het goede? Ben je een uur onderweg naar het water en vind je het te hard waaien voor een groot tuig? Dan is de Laser Radial het antwoord. De Radial is sinds 2004 een Olympische wedstrijdklasse voor dames en is zeer geschikt voor een zeilgewicht vanaf 55kg (zonder een maximum). In Radial zeilen jongens, meisjes, mannen, vrouwen en masters (35+). De Radial is zeer geschikt voor meisjes/dames zeilen en dat blijkt ook in de trainingen en wedstrijd deelname. De Radial is wat betreft deelnemers en internationale status gelijkwaardig aan de Standard. Als de 4.7 al niet voor watjes is, dan kun je je voorstellen dat de Radial het mooiste is wat er op eenmans zeilgebied is te krijgen als je (nog) niet in de Standaard wil of kan.

Laser Standard

De Laser Standard behoeft erg weinig introductie. Een 45 jaar jonge Olympische klasse waarvan er wereldwijd meer dan 202.000 zijn verkocht. Weinig Standard zeilers zijn lichter dan 75kg en is daarmee een wat door jongens en mannen gedomineerde klasse. De Laserklasse Organisatie Nederland In Nederland is Laser met 9.000 boten veruit de grootste klasse in zijn soort. Als je lid bent van de Laserklasse Organisatie (LON) behoor je tot een actieve groep zeilers die elkaar niet alleen op wedstrijden treft, maar ook op de training voor alle LON leden. De trainingen zijn voor alle leden toegankelijk en op sterkte ingedeeld. Specificaties van de Laser: Ontwerper: Bruce Kirby (in 1961) Olympische klasse: Laser Standaard (voor heren) sinds 1993 Laser Radial (voor dames) sinds 2004 Afmetingen: Lengte: 4.23 meter Breedte: 1.37 meter Gewicht: 59 kg

Splash

De Splash is een moderne zeilboot voor jongeren (+/- 13 tot 18 jaar). Wat opvalt is de vrijwel rechte voorsteven, die zo getekend is om zo een zo groot mogelijke waterlijnlengte te verkrijgen. De boot is niet overdreven breed en heeft verder een diepe kuip, zodat een kind er goed uit de voeten kan. Over de vloer van de kuip lopen twee hangbanden die in hoogte verstelbaar zijn. De romp is heel licht V-vormig en heeft een lage rechte spiegel. Het dek is breder en langer dan de romp, waardoor een handgreep is ontstaan, die het vervoer op de wal aanzienlijk vereenvoudigt. Voor- en achterdek zijn groot en de gangborden garanderen een goede zit. In de kuip is een soort brugdekje gemaakt, waarin de zwaardkast zit. Het zwaard is door middel van een stuk elastiek in hoogte verstelbaar. Onder voor- en achterdek zitten luchtzakken. De mast is ongestaagd en staat in een diepe mastpot in het voordek, waarin hij vrij kan draaien. Het zeil is tijdens het varen goed te trimmen. Een zelflozer zorgt voor afvoer van water in de kuip. De boot is door zijn gewicht gemakkelijk te hanteren op het land en kan ook op het autodak vervoerd worden. De kale romp weegt 52 kilogram. De mast en de giek wegens samen 11 kilogram, het zwaard en roer 7,5 kilogram. De Splash is een geschikte boot voor de zeiler die uit de Optimist of  Flits is gegroeid. En misschien dat pa en ma er bij harde wind tijdens de vakantie er ook eens mee mogen varen.

Optimist

Veel jonge kinderen leren het zeilen in de Optimist. Al vanaf een leeftijd van 6 jaar kan men in de Optimist een wedstrijd varen. De Optimist is een éénmansboot. Vroeger werden ze van hout gemaakt en tegenwoordig van kunststof. Hierdoor is het onderhoud minimaal en heeft de Optimist een lange levensduur. Doordat het een licht bootje is kan deze gemakkelijk op het dak van de auto vervoerd worden. Dankzij een ruim aanbod van Optimisten is een gebruikte boot niet duur. De Optimist is een stabiele boot die door een ervaren zeiler tot en met windkracht 7 gevaren kan worden. De Optimist is een door het Watersportverbond erkende klasse. Dit houdt in dat alle bootjes van dezelfde uitvoering zijn en dus gelijke zeileigenschappen hebben. Zeilvereniging Schildmeer  heeft sinds een aantal jaren Optimisten in bezit waardoor kinderen zonder eigen boot de kans krijgen wat ervaring op te doen alvorens ze over een investering in een boot moeten beslissen. Er bestaat de mogelijkheid voor de Optimistklasse om praktijk- en theorielessen te volgen bij Zeilvereniging Schildmeer.  Sinds 1991 worden er Optimist-wedstrijden gevaren op het Schildmeer. Buiten de clubwedstrijden organiseert de zeilvereniging ééns per twee jaar de Combi Noord (onderdeel van een noordelijke wedstrijdenreeks) op het Schildmeer en natuurlijk elk jaar de Schildweek. Zeilen is voor de jeugd vooral ook een gezellige bezigheid bij de Zeilvereniging Schildmeer. En wie hogerop wil, krijgt volop begeleiding want men beschikt over zeer goede trainers die zelfs soms een kernploeg-verleden hebben.

De Polyvalk

De Zeilvereniging Schildmeer heeft de beschikking over een drietal Polyvalken, daarnaast zijn er ook nog twee beschikbaar bij Recreatiecentrum de Otter. Deze boten zijn niet ‘gemeten’ maar mogen wel mee doen aan de clubwedstrijden. Deze boten kunnen tegen een vergoeding worden ‘geleend’. Mensen, m.n. uit de volwassenenopleiding welke zelf (nog) geen boot hebben nemen deel aan deze wedstrijden. De Polyvalk is een polyester zeilboot met een vaste kiel en een achtergehangen of doorgestoken roer.  De boot is gaffelgetuigd.De boot is bijzonder populair bij zeilscholen en verhuurbedrijven vanwege zijn robuustheid, stabiliteit en onzinkbaarheid. Afmetingen Lengte: 6,50 meter Breedte: 2.0 meter Diepgang: 0,85 meter Oppervlak grootzeil: 12 m2 Oppervlak fok: 4 m2.

Olympiajol

De Olympiajol (O-Jol) is ontworpen als Monotype klasse voor de Olympische Spelen van 1936. De boot heeft een torentuig en werd oorspronkelijk door middel van gangenbouw gebouwd. Later werd ook polyester en plakhout als bouwwijze toegestaan. Ook samengestelde bouwwijzen zijn mogelijk. De Olympiajol heeft zeer goede zeileigenschappen en is door haar uitgebreide trimmogelijkheden geschikt voor jong en oud, en voor licht- en zwaargewicht zeilers.Daan Kagchelland won de gouden medaille tijdens de Olympische zeilwedstrijden in Kiel.De O-jol is nog steeds één van de grootste zeilklassen in Duitsland en Nederland. De Internationale Olympiajollen Unie heeft meer dan 500 leden. Wedstrijden in de O-jol worden gevaren in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland. Afmetingen: Lengte: 5.0 m, Breedte: 1.66 m, Diepgang: 1.1 m,Massa: 220 kg,Bemanning: 1 persoon