Clubwedstrijden

Zeilvereniging Schildmeer  is een wedstrijdzeilvereniging. Een groot deel van het verenigingsleven speel zich af tijdens de clubwedstrijden op zondag. Leden van de vereniging kunnen hier gratis aan meedoen. Ook gastzeilers van andere verenigingen zijn welkom om een keer mee te varen. Je kunt je hiervoor opgeven via www.sportinschrijving.nl/zvoss.

Zeilklassen

Tijdens de wedstrijden kan worden gestart in de volgende zeilklassen:

• 16m2 (BM'er)
  •  Laser (Radial)
  •  Splash
  •  Optimist
  •  O-jollen
  •  Polyvalk
  •  Of in overleg in andere zeilklassen. Neem hiervoor contact met ons op.

Beginnen met wedstrijdzeilen

De meeste wedstrijdzeilers varen de wedstrijden in hun eigen boot. Heb je (nog) geen eigen boot of wil je eerst eens ervaren of het wat voor je is? Dan is het altijd mogelijk om een paar keer met iemand mee te varen als fokkenist. De zeilvereniging kan hierin bemiddelen.Heb je wel een eigen boot, maar zie je het nog niet helemaal zitten om alleen een wedstrijd te varen? Dan kunnen we eventueel regelen dat er een keer een ervaren zeiler met je mee gaat. Natuurlijk zijn we altijd bereid om nieuwe zeilers wegwijs te maken in het wedstrijdzeilen.

De baan

Bij de wedstrijden op het Schildmeer varen we twee soorten banen:-  de lange banen: dit zijn 'puzzelbanen' die vanaf de banenkaart gelezen moeten worden. Deze banen worden meestal gevaren en de wedstrijden duren dan ca. 1,5 á 2 uur; de korten banen: dit zijn banen waarbij op het startschip een aantal boeien zijn aangegeven, die tijdens de wedstrijd gerond moeten worden. Tijdens de zogenoemde 'ereledenwedstrijden' worden meestal de korte banen gevaren, maar dan een paar keer achter elkaar. Elke wedstrijd duurt zo ca. drie kwartier.  Banenkaarten en informatie over de te varen baan zijn voorafgaand aan de wedstrijd verkrijgbaar bij het informatiecentrum in het clubgebouw onder Boei 12.