Sneekweek 2016

Na een vermoeiende schildweek te hebben gevaren waren er een paar zeilers van de Zeilvereniging Schildmeer, die er nog geen genoeg van konden krijgen om nog een week te gaan zeilen “de Sneekweek”. Er werd in diverse klassen gestart waaronder de Optimist, Laser-Radial en Splash.

Onder wisselende weersomstandigheden is er gezeild, van bft.3 tot 6, en 12 tot 22 graden!! Geen makkelijke opgave voor sommigen, die er dan ook bij enkele wedstrijden voor kozen om niet te gaan zeilen. Het hoogte punt van de week was de zondag en maandag met bft.5 tot 6 en grote shifts hierin, waarbij velen de eindstreep niet gehaald hebben. Bij andere klassen is hierdoor ook veel schade gevaren met onder andere gebroken masten en gescheurde zeilen.  Youri had hier helaas ook mee te maken en kon één wedstrijd hierdoor niet uitzeilen i.v.m. een gescheurde top van het zeil. Deze is direct weer gerepareerd door de aanwezige zeilmaker en zo kon Youri direct de dag erop weer zijn wedstrijden hervatten.

Youri was gestart in de Laser Radial-klasse aangezien in de 4.7 te weinig deelname was. Na het lenen van een Radial-zeil kon Youri toch meedoen. Ondanks zijn lage gewicht werd er serieus partij gegeven aan de andere deelnemers, wat ook wel blijkt uit de uitslagen met een 12e plaats van de 17. Op de maandag werd er dispensatie verleend om met het 4.7 zeil tussen de radiaal zeilers mee te doen. Eigenlijk zijn eer te na, en de dagen hierna werd er dan  ook weer gewoon met het Radial-zeil gevaren. Een top prestatie, daar gaan we zeker meer van horen in de toekomst!!

In de optimist B-klasse traden Justin en Lucie aan. Met een deelnemersveld van 25 schepen zijn ze de strijd aangegaan met de andere concurrenten. Op bekend terrein maar onder de eerde genoemde omstandigheden was het geheel een nieuwe ervaring. Een nieuwe hindernis was dat er verschillende klassen door elkaar voeren, en hierdoor de juiste koers nog weten te vinden een hele uitdaging was. Met respect werd er vanaf de kant gekeken hoe de zeilers de omstandigheden trotseerden  en vaak moe maar voldaan de kant weer op kwamen! In één situatie vond Justin dat er niet eerlijk gezeild werd door een concurrent en heeft hier tegen geprotesteerd. Ondanks de vele pogingen van de omstanders om  Justin op een andere gedachte laten brengen, hield Justin voet bij stuk. En met een goed resultaat. De concurrent kreeg een dsq i.v.m. het pompen van het grootzeil! Met respectievelijk een 16e   en 17e plaats voor Justin en Lucie is deze week af gesloten.

In de Splash-klasse kwamen Sven en Niek uit. Sven net terug van het WK met een 23e plek “gold-klasse” in de benen, gaf er niets om nog even de Sneekweek te gaan zeilen. De mannen hadden het kamp opgeslagen op het eiland met andere Splash-zeilers waardoor het een gezellige aangelegenheid was. Waar Niek zo af en toe nog te kennen gaf iets meer training nodig te hebben, ging Sven er vol voor om de Sneekweek te winnen. En dat blijkt ook wel uit de uitslag met een 2e plaats in de gold kon Sven op de laatste dag de 1e plaats net niet meer bereiken. Een topprestatie. Niek uitgekomen in de “silver wist ondanks enkele dagen niet gestart te hebben toch nog een 10e plek te bemachtigen in de silver-klasse van de 30 deelnemers.

Ondanks het weer dat niet helemaal mee zat heeft iedereen een geweldige week gehad. Nieuwe vrienden, ervaringen en plezier waren hier een groot onderdeel van.

Dat de Sneekweek een erg leuk evenement is is niets nieuws, maar er gaat uiteraard niets boven onze gezellige en compacte Schildweek.

Volgend jaar zien wij dan ook graag iedereen terug op de72e schildweek!!!!