Jeugdzeilen

Zeilvereniging Schildmeer is een actieve zeilvereniging met een leuke jeugdgroep. Zo'n veertig kinderen en jongeren zeilen wekelijks in de Optimist, Splash en Laser Ze doen mee aan trainingen en aan wedstrijden en vormen een hechte groep. En of je nou fanatiek bent of wat minder: bij de zeilvereniging is er altijd een plekje voor jou!

Als je een keer wilt komen kijken, kun je contact opnemen met een van de klassenvoogden van de Optimist, Splash of Laser klasse. Deze vindt u onder Organisatie.

Zeilen is een sport die je net als alle andere sporten moet leren. In het begin valt dat vaak niet mee, maar naarmate het beter gaat, wordt het steeds leuker. Er zijn verschillende mogelijkheden om te leren zeilen. Je kunt bijvoorbeeld naar een zeilschool gaan of een vriendje of vriendinnetje vragen om het je te leren. Er bestaan echter ook zeilverenigingen waar je kunt leren (wedstrijd)zeilen. Zeilvereniging Schildmeer is zo’n zeilvereniging.

Kinderen van +/- 8 tot 15 jaar kunnen bij Zeilvereniging Schildmeer leren zeilen in de Optimist. Oudere of grote kinderen kunnen beginnen in de Splash of Laser.

Veiligheid op het water

Bij een sport als zeilen is het belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed aan veiligheid. Je zit natuurlijk op het water en ook het weer zit niet altijd mee. Voor zowel zeilers als trainers heeft dat een aantal consequenties. Eén van de belangrijkste regels is dat iedereen die met ons meegaat op het water een zwemdiploma heeft én een zwem- of reddingsvest draagt. Verder is geschikte kleding erg belangrijk. Het liefst hebben we dat zeilers een droogpak of wetsuit dragen. Een zeilpak of regenpak voldoet eventueel ook, maar wel graag in overleg met de trainers. Verder is het handig om standaard een handdoek en droge kleding mee te nemen voor als je onverhoopt nat mocht worden. Uiteraard worden er door de trainers ook de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. Zo worden alle bootjes gecontroleerd voor de kinderen het water op gaan. De trainer blijft altijd in een rubberboot bij de groep en houdt zowel de kinderen als het weer in de gaten. Als het hard waait wordt er gezorgd voor een extra begeleidingsboot bij de beginnersgroep. Tot slot is het handig als er een aantal ouders op de kant blijven om de kinderen op te vangen als ze weer van het water komen.