Weekend van de Schildweek

STEENDAM –Onder zeer zonnige omstandigheden zijn vandaag  twee openingswedstrijden van de 71e Schildweek gevaren. Met 150 deelnemers aan de start was het een gezellige drukte op het water. Vanaf de waterkant zagen de toeschouwers zowel de aller kleinsten in hun optimist als de ervaren zeilers in hun 16m2 alle kriskras door elkaar heen varen opzoek naar de beste wind.

In alle opzichten was het een geslaagde dag. Niet alleen werd er op het water fanatiek gestreden, aan de waterkant genoten van alle lekkers dat de horeca te beiden heeft. Een dag zonder protesten.

In de 16m2 klasse was Klaas Kruijer (Farmsum) met Jildert Kuperus aan de fok de snelste van de dag na twee races. Gevolgd door Jens Jongsma (Lemmer) en Marcel van de Kooi die op te tweede plek staan. Op de derde plaatst staat Jasper Rijks (Groningen) met aan de fok Marije van der Leij.

In de O jol klasse staat Anne Drenth (Delfzijl) aan de leiding van het klassement. Gevolgd door Melle Heerlien (Sappermeer) en Jeroen Nijburg (Sappermeer)

In de optimist A is Monique Sabong de snelste voor Sophie Drenth en Tim Rijfers. In de optimist B gaat Jasmijn Drenth samen met Justin Honkoop aan de leiding gevolgd op de derde plaats door Lucie Voogd. In de optimist C gaat Joran Visscher aan de leiding voor Jarno Bruins en Lars Zuur.

In de Flits A klasse gaan Jorrit van der Kooi en Lieke Gerlofs aan kop. Gevolgd door Anne-Rixt Reitsma en  Arnoudt Reitsma en Jaap Reitsma en Coen Bijlsma. In de Flits B staat Christiaan Koek en Niels Gerlofs op de eerste plaats gevolgd door Elze-mieke Reitsma en Margo Bijlsma. In de Flits C gaan Itte en Tonnis Klimp aan de leiding en op plaats 2 en 3 Sybrant Koek en Mirande Antoine en Lieke van der Kooi en Fenna Donker.

Zaterdagavond was het aan de boorden van het Schildmeer groot feest. De horeca ondernemers hadden een mooie programma met live muziek, DJ en natuurlijk was er Art Carnivale.

Zondag 24 juli zijn erg met uitzondering van de Optimist C geen wedstrijden verzeild vanwege de wind. Om goede wedstrijden te kunnen starten was er te weinig wind. De zeilers vermaakte zich goed aan de het zonnige Schildmeer, met zwemmen, subben of op het terras en natuurlijk overdag met Art Carnivale waar het weer gezellig druk was. ‘s Avonds was er live muziek bij de horeca waar het ook weer gezellig druk was.

In de Optimist C zijn wel 2 wedstrijden gevaren. Joran Visscher gaat na 4 wedstrijden aan de leiding door een eerste en tweede plaats op de tweede dag. Gevolgd door Jarno Bruins en Lars Zuur.

De uitslagen van het weekend van de Schildweek staan op www.zeilverenigingschildmeer.nl. Voor komende week staan er elke dag nog wedstrijden op het programma. Ook het programma is te vinden op de website.

Foto's van de Schildweek zijn op de facebook pagina van Zeilvereniging Schildmeer te vinden.