Schildweek voor het hele gezin

STEENDAM De 71e editie van de Schildweek gaat vrijdag van start. Naast de zeilactiviteiten op het Schildmeer is er ook aan de wal veel te beleven.

“Het is een echt familie-evenement,” legt bestuurslid Wim Wind van de Schildweek uit. “Het is voor ons belangrijk dat iedereen het naar de zin heeft. Daarom hebben we ook voor de kinderen activiteiten. Een voorbeeld daarvan is de zeskamp op de maandag. Dat is al jaren een groot succes. Ook het nachtzeilen is erg leuk. Op het water is er dan muziek en de kinderen varen mee in de zeilschepen. Ook niet-zeilliefhebbers kunnen tijdens de Schildweek genieten aan het Schildmeer. Art Carnivale wordt dit jaar voor de zevende keer gehouden in dezelfde week als de Schildweek. Ik bendaar erg blij mee. Je versterkt elkaar op een positieve manier. De feestavond op de laatste avond van het evenement is iets waar altijd naar uitgekeken wordt. Ook de samenwerking met de horeca is goed. De gezelligheid maakt het tot een waar familie-evenement. Ik woon in Siddeburen, maar tijdens de Schildweek overnacht ik aan het Schildmeer. Ik wil van de gezelligheid niks missen. Dat geldt voor veel mensen.”

De combinatie van gezelligheid en zeilen blijkt een succesformule te zijn. “We hebben ongeveer 3.000 bezoekers en als je Art Carnivale erbij telt, dan komen er volgende week tegen de 10.000 mensen naar het Schildmeer. Het maakt dat er weer een ouderwets feestje is aan het Schildmeer. Boei 12 is voor de Schildweek een belangrijke plek. Daar staat het clubhuis van zeilvereniging Schildmeer. De vereniging organiseert de Schildweek. De finish van de wedstrijden is altijd voor Boei 12. De start van de wedstrijden is op steeds een andere plek op het Schildmeer. Dat is afhankelijk van de wind. Je moet namelijk starten in de wind op. De zeilers zeilen vervolgens om de boeien heen en leggen zo een parcours af over het Schildmeer. De beste zeven resultaten van de zeilers tellen mee voor de uitslag. De wedstrijden beginnen op de vrijdag met de prominenterace, gevolgd door de openingswedstrijd op de zaterdag. De Schildweekwedstrijden gaan maandag van start en duren tot woensdag.”

Het organiseren van evenement als de Schildweek vraagt de nodige voorbereiding van het bestuur van Zeilvereniging Schildmeer. “De Schildweek is na de Sneekweek de grootste zeilweek van Nederland. De deelnemers zeilen dan ook op landelijk niveau. Met een zevenloppig bestuur zijn we het hele jaar bezig met de voorbereiding. Dat doen we samen met zo’n 50 vrijwillgers. Dat begint al bij de evaluatie direct na het evenement. Gelukkig heeft de vereniging door de jaren heen zoveel ervaring opgedaan dat de voorbereiding soepel gaat.”

Het volledige programma is te vinden op www.zeilverenigingschildmeer.nl.

(bron: eemsbode)