De Schildweek in volle gang

Op vrijdagavond 21 juli was de opening van de 72e Schildweek. Wethouder van de Gemeente Slochteren Anja Woortman opende de Schildweek met het luiden van de scheepsbel. Tijdens de opening van de Schildweek wordt er ook altijd een vrijwilliger van het jaar. Dit jaar was Frans Rijpstra de gelukkige. Frans is al 10 jaar actief voor het zeilen voor volwassenen bij de vereniging.

Na de opening gingen sponsoren en genodigden het water op voor de prominenten race. Het begin van de race was lastig erg weinig wind. In de loop van de wedstrijd kwam er een erg mooie zee wind op zetten waardoor we nog een prachtige wedstrijd hebben kunnen varen. Anja Woortman won de prominenten race voor Patrick Brouns gedeputeerde en Meindert Joosten wethouder van de Gemeente Delfzijl.

Zaterdag om 12 uur gingen de wedstrijden onder prachtige omstandigheden van start voor alle deelnemers van de Schildweek. Als eerste klasse gingen de O-jollen van start gevolgd door de gretige 16m2 klasse met als gevolg dat de 16m2 klasse de eerste start met elkaar te vroeg was. Na de 16m2 klasse ging een grote groep Lasers verdeeld in drie types (standaard, Radiaal en 4.7) van start. De Schakel, Flits, Optimist en Splash klasse volgen.

In de 16m2 klasse ging Jens Jongsma met Marcel van der Kooij als de brandweer met een tweede en derde plaats Gevolgd door vader en zoon Ijntema. Auke de Jong en Ilse Helder stonden derde na de eerste dag.

Bij de O-jollen zeilde Jan van Amerongen twee eerste plaatsen gevolgd door Henk Mik. In de Laser standaard was Robert Ramaker iedereen te snel af. Harry Laan zeilde zich naar de tweede plaats en Thijs Kremer stond derde na de eerste dag. In de Laser Radiaal is Kim Tan een klasse aparte met twee eerste plaatsen. Martien Zeegers volg Tan op de voet met twee tweede plaatsen en Erwin Bouma staat derde in het tussen klassement.

Zondag begon in de ochtend met regen. Op het moment dat de zeilers het water op gingen waren de buien over getrokken en werd het prachtig zeil weer. Met een weste tot zuidweste windkracht 3 á 4 gingen alle klassen van start. Coen van Beek met zijn neefje Guus Rademaker waren de snelste in het 16m2 klasse met een eerste en een tweede plaats. Theo Helder en Mijke Wijnroks zeilde met twee derde plaatsen ook erg verdienste lijk mee.

Jens Jongsma en Marcel van de Kooij gaan in de 16m2  klasse aan de leiding van het klassement gevolgd door Coen van Beek en Guus Rademaker, Theo Helder en Mijke Wijnroks staan op de derde plaats gevolgd door vader en zoon Ijnetma. Als nummer 5 staan Theo Dik en Daniel Folkersma de kampioenen van 2016.

In de Flits A staat team Spijkervet aan komt met twee eerste plaatsen en twee tweede plaatsen. Pien Griepsma en Lieke Gerlofs staan tweede in het klassement op twee punten van de nummer 1. In de Flits C staat Lieke van der Kooij en Fenna Donker aan kop voor de zusjes Jasper en broer en zus Reitsma.

De optimist B zeilt dit jaar met een mooie aantal boten mee aan de Schildweek. Max Cuperus en Justin Honkoop maken het erg spannend met hun tweeën na vier wedstrijden staan ze met gelijk aantal punten aan kop van het klassement. Mieke de Jong volgt op de derde plaats. De optimist C zeilt hun wedstrijden op een aparte baan met hun eigen wedstrijd comité. Yvon de Jong doet het daar erg goed met drie eerste plaatsen en een derde plaatst gaat ze aan kop bij de optimisten C. Jan Drenth volgt op de tweede plaatsen en Nick Dingemans op de derde plaats.

In onderstaande link kunt u alle uitslagen vinden.

Alle uitslagen van de Schildweek vind u hier