Combi Noord

Optimist (C/D) zeilers. Jullie zeilen al heel aardig op jullie eigen vertrouwde meer, maar er is meer onder de zon. Soms is het leuk om je ‘zeilkunnen’ eens te meten met andere enthousiaste kinderen die ongeveer net zo goed kunnen zeilen al jij zelf.

Daarom organiseert Stichting Jeugdwedstrijdzeilen Noord ieder jaar vier tweedaagse zeilwedstrijden op 4 verschillende meren in Noord Nederland. Deze wedstrijden heten de Combi’s en ze worden gehouden op zaterdag en zondag.

Bij jeugdwedstrijdzeilen gaat het om twee sleutelwoorden: sfeer & prikkels.

De stichting zorgt voor elk wat wils. Op deze manier komt iedere zeiler aan zijn trekken. Of je nu fanatieke topzeiler bent of een beginnende wedstrijdzeiler maar ook als je gewoon voor de gezelligheid eens je allereerste wedstrijdje wil varen. Je kan je opgeven voor alle vier combi’s maar ook voor één combi. Je kan meedoen met verschillende boten en op verschillende niveaus. Voor de Optimist C zeilers is het C niveau bij de Combi de instapklasse. De C’ers kunnen met heel weinig ervaring en ook met iedere (ook ongemeten) Optimist al meedoen. De wedstrijddag begint met een palaver, de voorbespreking. Je maakt kennis met de trainers die je dat weekend gaan begeleiden. Dat zijn doorgewinterde zeilers met veel ervaring, die er aardigheid aan hebben om jou nog beter te laten zeilen. Ze leggen uit hoe je de wedstrijd het best kan gaan varen aan de hand van een aantal voorbeeldsituaties. Zo leer je snel hoe het zeil moet staan, waar je best kan gaan zitten in de boot, wie er voorrang heeft bij de boei etc. etc. Vervolgens ga je het water op. Daar hoeven je ouders geen buikpijn van te krijgen want, er gaan ook voldoende rubberboten mee het water op, die onmiddellijk ingrijpen als de situatie daarom vraagt. Tijdens de wedstrijd geven begeleiders ook nog tips aan zeilers of ze goed bezig zijn of niet. Voor de C zeilers wordt altijd gebruik gemaakt van een eenvoudige wedstrijdbaan in de buurt van het clubhuis. Als jullie ouders een verrekijker meenemen dan kunnen ze jullie verrichtingen prima volgen vanaf de kade. Tussen de middag kom je weer even aan de wal om je opgedane ervaring te vertellen aan je ouders en om even lekker te ontspannen met je medezeilers. De buitenlucht maakt hongerig, dus lekkere boterhammen van huis meegenomen gaan zeker op. En omdat elke combi ook een klein feestje is, is vaak ook aan de bar iets lekker warms af te halen. Mmmmmm…. Na de lunch ga je weer het water op voor het middag programma. De dag wordt afgesloten met een nabespreking. Over een heel weekeind worden er 5 of 6 wedstrijden gevaren, waarvan de slechtste wordt weggestreept. De slechtste score telt niet mee voor de einduitslag. Als de computer zijn werk gedaan heeft, is bekend wie het betreffende weekend het beste was in zijn/haar klasse. De beste drie ontvangen een beker, maar alle C zeilers krijgen een aandenken omdat ze hebben meegedaan. Iets waar je heel trots op mag zijn! Noteer alvast maar in je agenda: in het weekeind van 21 & 22 mei wordt er weer een combi gehouden op het Zuidlaardermeer. Ook voor de beginnende wedstrijdzeilers wordt hier op een beschutte baan de C combi gehouden waar alleen zeilers komen met héél weinig ervaring. Een ideale mogelijkheid om voor de allereerste keer kennis te maken met “wedstrijdzeilen.” Wij zouden het ontzettend leuk vinden om in Zuidlaren een hele grote groep nieuwe zeilers te mogen begroeten. Na Zuidlaren is op 4 & 5 juni Sloten aan de beurt. Vervolgens is er op 18 & 19 juni een combi in Heeg en de slot combi vindt plaats op Schildmeer 25 & 26 juni. De Combi’s zijn leuk, leerzaam, laagdrempelig en vooral ook heel gezellig. Kijk maar eens op het fotoboek van de Combi wedstrijden. Meer informatie, foto’s en uitslagen kun je vinden op de site van stichting jeugdwedstrijdzeilen noord. www.jeugdwedstrijdzeilen.nl. Als je gaat deelnemen dan moet je je aanmelden via de website van jeugdwedstrijdzeilen. De kosten voor 1 weekend bedragen € 30,- Deze informatiebrief heeft als doel om jou en jouw ouders te informeren over de stichting jeugdwedstrijdzeilen en over de combi in het bijzonder. We hopen je te kunnen overtuigen om mee te gaan doen aan de combi. Immers de combi is het begin van je zeil carrière, ook Marit Bouwmeester is begonnen bij www.jeugdwedstrijdzeilen.nl Veel van de huidige B zeilers voeren vorig jaar hun eerste Combi. Van te voren best spannend, maar achteraf is het zó meegevallen, ze kijken er met veel enthousiasme op terug!